tirsdag 21. mai 2013

Norskprøver og leseforståelse





Jeg vet at det nå er mange av dere som øver til norskprøve 2 og norskprøve 3, og jeg tenkte derfor å gi dere noen tips for  å øke leseforståelsen. For mange virker tekstene forståelige, men de rekker ikke å lese alle teksten og svare på alle spørsmålene innen den tiden de har. Det betyr at du ikke er på nivået. Men dersom du kan jobbe med leseteknikker, vil du kunne øke lesehastigheten din. Mye handler om å finne en teknikk som fungerer.

 
Det finnes mange teknikker, men dette er metoden jeg anbefaler elevene mine å bruke. Målet med denne teknikken er å aktivere bakgrunnskunnskap. BaKkgrunnskunnskap er alt du vet om verden før du leser denne teksten. Din forståelse av verden er viktig for hvor fort du forstår innholdet i den nye teksten. Her er rekkefølgen.


  1. Les alle overskrifter
  2. Se på alle bilder
  3. Les alle bildetekster
  4. Les spørsmålene til teksten
  5. Les teksten
  6. Marker ting du tror passer som svar på spørsmålene med en gul markeringstusj
  7. Svar på spørsmålene

 
Ved å lese overskrifter, se på bilder og lese bildetekster får du et inntrykk av hva teksten handler om. Dette gjør det lettere for deg å forstå helheten av teksten. Dersom det er ord du ikke forstår i teksten vil det å ha tenkt litt på hva du tror teksten handler om før du begynner å lese gjøre det lettere å hoppe over disse ordene uten at det ødelegger for din forståelse av teksten.

 

Hvorfor skal du lese spørsmålene før du leser teksten?


 
Det virker ikke helt logisk at du skal lese gjennom spørsmålene før du leser teksten. Spørsmålene hører jo til teksten, så du kan jo ikke svare på spørsmålene før du har lest igjennom teksten først. Nei, det er helt riktig. Du må ha lest teksten før du kan svare på spørsmålene. Men dersom du leser spørsmålene først klargjør du hjernen til å oppfatte viktig informasjon. Når du leser spørsmålene forteller du hjernen din at dette er viktig informasjon. Dette gjør at når du leser teksten vil svar på spørsmålene feste seg i bevisstheten din. Dette gjør det lettere å finne tilbake til informasjonen når du skal begynne å svare. Mange elever liker å bruke en gul markeringspenn når de leser gjennom den første gangen for å markere nformasjon de mener er viktig. For noen er dette veldig lett, mens andre ender opp med en helt gul tekst. Du bør øve litt på dette før selve prøven.

 

3 ting du ikke bør gjøre


 

Nummer 1 


Ikke bli vant til å slå opp alle ord når du leser mens du øver til prøven. På norskprøvene kan du ikke bruke ordbok, og du må lære deg andre teknikker til å komme rundt ord du ikke forstår.  Det er ikke viktig å forstå hvert eneste ord i teksten. Det vil være vanskelige ord i teksten, og du må lære å forstå helheten i teksten selv om det er vanskelige ord. Det er mulig, men du må trene på det. Etter hvert vil du bli tryggere på magefølelsen, og du vil kunne lese fortere og forstå mer av tekstene du leser.

 

Nummer 2

 
Ikke kopier setninger fra teksten som du ikke forstår. Ofte "låner" mange hele setninger fra teksten og bruker dette som et svar på spørsmålet.  Av og til ser man at svaret står i en setning, men du viser ikke full forståelse før du klarer å plukke ut den viktige informasjonen. Dersom du gir for mye informasjon kan det fort virke som om du ikke forstår spørsmålet. Da kan svaret bli feil. Selv om det er vanskelig, bør du øve på å svare med egne ord. Det betyr at du selv lager setninger.

 

Nummer 3


 
Ikke stopp opp ved et svar som du ikke finner. Dersom du ikke klarer å finne svaret ganske fort, bør du gå videre i heftet. Du har mange tekster, og det er stor sannsynlighet for at det kommer lettere spørsmål lenger bak i heftet. Det er viktig å planlegge tiden.   Husk at hvert riktige svar gir deg ett poeng. Det betyr at det er viktig at du får svart på så mange spørsmål som mulig.
 
Dette bør du tenke gjennom mens du tar prøven:

  • Hvor lang tid har du?
  • Hvor mange tekster skal du lese?
  • Hvor mange spørsmål skal du svare på?

Utfra svarene på dette må du planlegge tiden din mest mulig.
 

Jeg håper at disse rådene var til hjelp. Lykke til med norskprøvene. :)

mandag 20. mai 2013

Lesetekst fra Klar Tale 2

Her kommer det en ny lesetekst med spørsmål. Også denne ganger leseteksten hentet fra KlarTale.no.


Spørsmål til "Nordmann vant 216 millioner i Lotto"

1. Fra hvilket fylke kommer mannen som  mannen som vant 216 millioner i Lotto?
2. Hvor er Ingrid Roterud Martinsen kommunikasjonsrådgiver?
3. Hvor ofte spiller vinneren lotto?
4. Når var sist noen vant med lykketall i Vikinglotto??
5. Hvor mange tall spiller du med i Vikinglotto?

6. Hva skal mannen gjøre for pengene?
 
 
Du finner løsningsforslag her.

søndag 19. mai 2013

5 vanlige feil




 
I dette blogginnlegget vil jeg nevne 5 av de feilene som jeg retter oftest. Det er rene rettskrivningsfeil og dermed ganske lette å unngå dersom du vet hvordan du skal bruke uttrykkene riktig.

 

Nummer 1 - Hver dag eller hverdag?


 
Hver og dag i ett ord (hverdag), og hver og dag i to ord (hver dag), betyr to forskjellige ting og bør ikke blandes. Hver dag betyr  hver eneste dag, mandag til søndag.

Eksempel:
Jeg spiser frokost hver dag.

Hverdag betyr vanligvis en arbeidsdag. Vi bruker i dag uttrykket hverdag til å beskrive dagene fra mandag til fredag.

 
Eksempel:
Jeg må stå tidlig opp på hverdager, men jeg sover lenge i helgene.

 

Nummer 2 - Med vennlig hilsen



Når man øver til norskprøve 3, trener man ofte på å skrive brev. En av de vanligste sjangertrekkene ved brev, er at vi skriver en hilsen nederst og underskriver med navnet vårt. Den vanligste formelle hilsenen vi bruker i dag er med vennlig hilsen. Legg merke til hvordan dette skrives. Jeg aner ikke hvor mange ulike måter jeg har sette denne frasen bli skrevet på. Det er ikke med "med vanlig hilsen" og heller ikke "med vennlig helse".  Denne hilsenen betyr at du ønsker å hilse med vennlighet. Adjektivet vennlig, kommer fra substantivet venn. Det er ment som et signal til mottakeren om at man ikke ønsker å være fiende. Legg merke til stavemåten og stav uttrykket riktig.

 

Nummer 3 - her eller har

 

Vokaler kan ha ulik uttale i ulike språk, og mange med andre morsmål har en æ-lyd som ligner på en a-lyd. Det betyr også at det er lett å blande æ-er og e-er med a-er i skrift. Grunnen til at e-er også blir vanskelig, er fordi vi i mange norske ord skriver æ-lyd med bokstaven e.
 

To  av de ordene det er lett å blande er her og har. Her kommer det noen huske regler.

 
Her betyr stedet som du er på nå.


Eksempel:

Nå er jeg her.

Her kan du sitte.

Her bor vi.

 
Har er presens av verbet å ha.
 

Eksempel:

Jeg har en datter.

Jeg har ikke lyst på is.

 

Har du lært forskjellen nå?

 

Nummer 4 - så fort som mulig


 
Når man skal skrive klagebrev, klager man ofte over noe som man vil ha fort rettet opp.  I den forbindelse er det mange som ønsker å bruke uttrykket "så fort som mulig". Problemet er at mange kun har hørt dette uttrykket muntlig og dermed skrives uttrykket ofte "så fort mulig".  Uttrykket betyr at noe skal gjøres så fort som det er mulig å gjøre det, altså så fort som mulig.

 
Eksempel:

Jeg ønsker å klage på støvsugeren jeg har kjøpt. Jeg ønsker at feilen rettes så fort som mulig.

 

Nummer 5 - farger står alene som adjektiv


 

Ofte når man skal beskrive hvilken farge en ting har, velger mange å bruke ordet farge. Det er ikke vanlig å gjøre på norsk. Vi lar fargen stå alene som et adjektiv som beskriver substantivet.


Eksempel:

Jeg har en svart sofa.

Vi har en rød bil.

Ballongen er blå.


 

fredag 17. mai 2013

Gratulerer med dagen!




 

Jeg ønsker dere alle en riktig god 17. mai. I dag feirer vi Norges nasjonaldag. Vi feirer at vi fikk vår egen grunnlov i 1814, etter å ha vært i union med Danmark i mer enn 400 år. Dette var stort for Norge og feiringen av nasjonaldagen er ekstra stas. I 1814 var vi en ung nasjon. Selv om vi etter kort tid havnet i union med Sverige, begynte vi i 1814 veien mot å bli et selvstendig land med en egen kultur og sterke tradisjoner. I 1821 fikk vi det norske flagget som vi i dag flagger med. Vi fikk et norsk flagg i rødt, hvitt og blått. Et flagg vi i dag er veldig stolte av. Dersom du vil lese mer om hvordan det norske flagget ble til, kan du se her.

 

I dag kan vi også rette en ekstra takk til forfatterne Henrik Wergeland og Bjørnstjerne Bjørnson som har spilt en viktig rolle for at vi i dag feirer Norges nasjonaldag med barnetog og folkefest. De var med på å bygge nasjonen, og har mye av æren for at vi fikk frem barna i feiringen av nasjonaldagen. Og selv om vi alle er glad i Norge og 17. mai og synes det er viktig å markere Norges grunnlov, er denne dagen ekstra spesiell for barna.

 

Nå håper jeg at du går ut og utnytter det flotte været vi har fått i dag, og feirer Norges nasjonaldag. Jeg håper du har øvd på Norges nasjonalsang "Ja, vielsker". Om du trenger å friske den opp litt kan du se på videoen nedenfor.


Gratulerer med dagen, Norge! :)
 
 


 

onsdag 15. mai 2013

Lesetekst fra Klar Tale


I de siste ukene har det ikke vært så mye synlig aktivitet her i Norsksonen, men det arbeides en del i bakgrunnen. Siden det nå kun er fjorten dager til ny runde med norskprøver, tenkte jeg å legge ut noen spørsmål til en lesetekst. Teksten finner du hos klartale.no. Klar Tale er en lettlest avis som kommer ut en gang i uken. I tillegg legger de ut noen av artiklene sine på nettet.  Papiravisene kan du ofte finne hos skoler som tilbyr norskkurs. Du kan også spørre etter avisen på offentlige bibliotek. Denne avisen anbefales på det sterkeste for alle som synes at vanlige aviser er litt for vanskelige.

 
Nedenfor finner du en lesetekst til artikkelen "Stammefolk på Borneo ber kong Harald omhjelp". Svar på spørsmålene er tydelig skrevet i teksten, men jeg har brukt litt andre ord i noen av spørsmålene enn det du finner i teksten.
 

Lesetekst til "Stammefolk på Borneo ber kong Harald om hjelp".


1. Hvem besøkte kong Harald i slutten av april?
 
2. Hvordan levde kong Harald mens han var på besøk? 
 
3. Hvem har skrevet brev og bedt om hjelp etter dette besøket?
 
4. Hvilken avis rapporterer om brevet?
 
5. Hva ønsker de som sendte brevet å stoppe?
 
6. Hvem uttaler seg om brevet på vegne av slottet?