mandag 9. april 2012

Indirekte objekt

Bildet er lånt herfra

Tidligere når jeg har skrevet om setningsledd har jeg skrevet om objekter, men jeg har ikke gått inn på forskjellen mellom indirekte og direkte objekt. I tilfellene der jeg har snakket om objekt, har disse vært det som kalles direkte objekt. I tillegg til disse setningsleddene har vi også en type setningsledd som kalles indirekte objekt. Vi kan ha to objekter i samme setning.

Eksempel
Subjekt
Verbal
Indirekte objekt
Direkte objekt
Pappa
fortalte
meg
et eventyr


La oss gjøre en rask setningsanalyse:

Verbal: Hva er handlingen i setningen?  Fortalte
Subjekt: Hvem fortalte? Pappa
Direkte objekt: Hva fortalte pappa? Et eventyr
Indirekte objekt: Til hvem fortalte pappa et eventyr? meg


Et indirekte objekt er knyttet til både verbalet og det direkte objektet. Det indirekte objektet forteller hvem eller hva handlingen retter seg mot, dvs. at det forteller hvem som blir utsatt for eller mottar handlingen.

Det er viktig å merke seg at indirekte objekt alltid står foran det direkte objektet. Vanligvis er indirekte objekt et pronomen, men det kan også være et substantiv.

I noen tilfeller kan pronomenet i det indirekte objektet erstattes av en preposisjonsfrase. I slike tilfeller er preposisjonsfrasen et adverbial i setninger.


Eksempel:

Subjekt
Verbal
Direkte objekt
Adverbial
Pappa
fortalte
et eventyr
til meg

4 kommentarer:

  1. Takk for hjelpen! Sitter med fransk gramatikk:)

    SvarSlett
  2. Indirekte objekt både kan og bør med fordel utrykkes med preposisjonene "til" eller "for". Noen eksempler:

    Jeg har kjøpt en gave TIL min kone.

    Jeg har levert forslaget til Kari.

    For meg blir det det samme.

    For meg er det viktig at laissez faire kapitalisme innføres i Norge.

    Osv, osv.

    Siden det går så bra å uttrykke indirekte objekt ned "til" eller "for" så bør preposisjonen til ikke benyttes for å uttrykke genitiv. Dette fører til forvirring mht. om genitiv eller indirekte objekt er ment. For å uttrykke genitiv bør genitivs S, garpgenitiv eller preposisjonen "av" benyttes.

    Jone Bjørheim

    SvarSlett
  3. Fraser som "Jeg har kjøpt en gave TIL min kone" utrykker semantisk sett det samme som "Jeg har kjøpt kona en gave", men syntaktisk sett er det to forskjellige ledd BARE pga. plasseringsegenskapene. Og da kalles slike ledd med "til" og "for" ADVERBIAl, og ikke INDIREKTE OBJEKT.
    Jeg vil også understreke at det indirekte objektet står ikke alltid foran de direkte objektet. "Gaven skal du gi kjæresten etter at den er pent innpakket". Gaven her er DO, og kjæresten, som står etter DO, er IO.

    SvarSlett